Podkategória: Technické pamiatky
Lokalizácia: Dolný Zemplín
Všeobecné informácie
Cestný most vedený ponad rieku Bodrog bol postavený v roku 1942, keď toto územie patrilo Maďarskému kráľovstvu.
Tento most bol žiaľ zničený v roku 1944, keď ho ustupujúca nemecká armáda (Wehrmacht) vyhodila do povetria a zbombardovala pred postupujúcou Červenou armádou.
Vojaci a ženisti sovietskej armády následne postavili dočasný pontónový most zo sudov z neďalekých vínnych pivníc.
Súčasný most bol postavený v roku 1951 ako replika pôvodného mosta.
Most bol postavený starou nitovaciou technológiou.
Tento most o celkovej dĺžke približne 157 metrov a vo výške 12 metrov spája obce Viničky a Stredu nad Bodrogom.
Nitovaný oceľový most je postavený na dvoch betónových pilieroch mimo vody.
Bolo tu použité takzvané nepriame nitovanie, kde spojenie je nerozoberateľné, pretože sa nedá rozobrať bez porušenia nitu.
Prvé nosné oceľové konštrukcie mostov sa vyrábali ako nitované.
Takýto spôsob výroby sa udržal veľmi dlho, používal sa až do začiatku 50-tych rokov.
Technológie zvárania sa pri stavbe oceľových železničných mostov na Slovensku začali uplatňovať koncom 50. rokov 20. storočia.
Ponúka jedinečný kruhový výhľad na malý úsek rieky Bodrog, blízky riečny prístav a na okolitú prírodu.
Približne 1km západným smerom sa nachádzajú ďalšie dva železničné mosty dvojkoľajnej elektrifikovanej trati ŽSR č. 190 medzi mestami Košice a Čierna nad Tisou, ktoré boli postavené tiež v roku 1951.
V tesnej blízkosti mosta sa pri brehoch rieky Bodrog sa nachádza prístav, kde od jari až do jesene prevádzkuje spoločnosť Lumix Trade pravidelné vyhliadkové plavby po rieke Bodrog.
Blízke stredisko, turistické centrum, obec alebo mesto:
- Viničky (čítaj viac…)
- Streda nad Bodrogom (čítaj viac…)
Mapy:
Vrstvy: Turistická mapa, Automapa, Cyklomapa, Lyžiarska mapa, Satelitná mapa a OpenStreetMap.
Kliknutím na logo „Freemap.sk“ sa Vám mapa zobrazí na celej ploche obrazovky.