Podkategória: Technické pamiatky
Lokalizácia: Čierna hora a Hornádska dolina
Všeobecné informácie
Zaniknutý železničný most sa nachádzal v obci Kostoľany nad Hornádom.
Bol to jednokoľajový most vedený ponad rieku Hornád postavený v roku 1870 ako súčasť Košicko-bohumínskej železnice.
Košicko-bohumínska železnica (čes. Košicko-bohumínská dráha, nem. Kaschau-Oderberger Bahn, maď. Kassa-Oderbergi Vasút) bola jednokoľajná železničná trať, vedúca medzi Bohumínom a Košicami.
Trať bola oficiálne uvedená do prevádzky v roku 1872.
Celková trať Košicko-bohumínskej železnice však bola dokončená až v roku 1873, keď bol dokončený posledný úsek Košice – Michaľany.
Rozpätie oceľovej konštrukcie bývalého kostolianského mosta bola približne 69 metrov.
Most bol postavený starou nitovaciou technológiou.
Bolo tu použité takzvané nepriame nitovanie, kde spojenie bolo nerozoberateľné, pretože sa nedalo rozobrať bez porušenia nitu.
Prvé nosné oceľové konštrukcie mostov sa vyrábali ako nitované.
Takýto spôsob výroby sa udržal veľmi dlho, používal sa až do začiatku 50-tych rokov.
Technológie zvárania sa pri stavbe oceľových železničných mostov na Slovensku začali uplatňovať koncom 50. rokov 20. storočia.
Železničný most bol zničený z 9. na 10. augusta 1944 Partizánskym zväzkom Čapajev.
Táto partizánska jednotka dostala meno po slávnom boľševickom veliteľovi Čapajevovi, ktorý bojoval v ruskej občianskej vojne medzi rokmi 1918 a 1922 resp. 1923.
Čapajeovci boli aktívni ešte pred SNP, ktoré vypuklo 29. augusta 1944.
V súčasnosti sa z mosta zachoval iba betónový nosný pilier vo vode rieky Hornád, ktorý podopieral železničný most.
Pri zdvojkoľajnení trate sa v 1954 postavil pri obciach Družstevná nad Hornádom a Kostoľany nad Hornádom nový most taktiež nitovaný železničný most so spodnou mostovkou.
Blízke stredisko, turistické centrum, obec alebo mesto:
Mapy
Vrstvy: Turistická mapa, Automapa, Cyklomapa, Lyžiarska mapa, Satelitná mapa a OpenStreetMap.
Kliknutím na logo „Freemap.sk“ sa Vám mapa zobrazí na celej ploche obrazovky.